Raskere, høyere, sterkere i skyen
-Vi ønsker å få flest mulig lengst mulig på skyteknologier. Behovet i markedet kommer til å øke og vi ønsker å gi konsulentene våre best mulig vilkår på et viktig felt, sier Arne Solheim, fra andre enden av et internkurs-løp der antall nye sertifiserte webstepere på Amazon Web Services (AWS) øker kraftig.
– Forrige uke kunne vi krysse av for nye AWS-sertifiserte ved alle avdelingene våre. Dette er kjempemoro selvfølgelig, smiler skyentusiasten og lederen av Websteps Centre of Excellence på sky, Arne Solheim.
Sender viktig signal
Og det er utvilsomt litt sånn olympisk sus over dette; Citius, Altius, Fortius – raskere, høyere, sterkere, når Webstep kjører kurs- og sertifiseringsløp internt. Og det sender et viktig signal til alle som snuser på Webstep som leverandør eller arbeidsgiver. Her står kunnskapsutvikling i sentrum.
– Dette er todelt – men henger sammen: Konsulentene våre får mulighet til å bygge ettertraktet kompetanse internt, rett og slett fordi vi har kompetansen til å gjøre det. Vi er AWS Advanced Consulting Partner, forklarer Arne, som har en klar filosofi rundt hvorfor denne kunnskapsutviklingen er viktig akkurat nå:
Trinn for trinn
– Kurset vi har lagt opp kan føre hele veien fram til sertifisering som AWS Certified Solution Architect, men vi bygger det opp slik at alle våre ulike eksperter kan bli oppdatert med det de trenger fra sin rolle. En utvikler og en prosjektleder har ulike behov, men begge blir bedre når de kan sette kunnskap om nettsky sammen med sin spesialkompetanse fra andre områder. Som eksperter er det uansett viktig å kunne tjenestebyggeklossene i skyen. Det betyr at konsulentene våre kan gi bedre råd og bidra til at kundene våre unngår fallgruver og tar bedre valg. Kunnskap om sky og muligheter blir viktigere og viktigere, mener han.
Og det er liten tvil om at dette tas på alvor.
Bygger forutsetninger for det som kommer
– Skytjenester og skykompetanse har de siste årene utviklet seg til å bli en kjernetjeneste for Webstep, et område som bygger den viktigste forutsetningen for det meste av det som nå bretter seg ut på nye områder – som analytics, maskinlæring, AI og IoT. Derfor står vi i front, derfor får vi kompetansen på plass og derfor gjør vi den tilgjengelig, forklarer han, nærmest på vei ut døren for å fly over fjellet for å holde et todagers kurs for en medie-nøkkelaktør med adresse Bergen.
– Vi kjører kurs for kundene våre også. Og vi bidrar inn mot kursleverandørene. Litt av vår greie er at vi kan skreddersy kunnskapsutviklingen inn mot akkurat det kunden vil utvikle, hvor de står – og ikke minst; hvor de er på vei rent forretningsmessig. Dette siste er jo en av våre styrker: Å bygge teknologiske broer til forretningsmessige mål. Og en ekstra joker i den stokken er at vi har så bred erfaring på tvers av bransjer og sektorer. Det kommer både kunder og våre egne til gode, avslutter Arne Solheim.