Q2 i Webstep: Sterk utvikling i tøffere tider
Oslo 23. august 2023: Webstep gikk ut av andre kvartal og halvåret samlet med omsetningsvekst og styrket EBIT sammenliknet med samme periode i 2022.
Selskapet rapporterer en omsetning på 249,5 millioner kroner i andre kvartal, mot 215,1 millioner i samme kvartal 2022 (+16%). Driftsresultatet (EBIT) endte på 17,6 millioner mot fjorårets 13,5 millioner (+30,8%). Veksten viser pluss 54 medarbeidere de siste 12 månedene (+10,5%) og summerer til 561 medarbeidere etter utgangen av andre kvartal.
Stolt konsernsjef
— Vi er stolte av å levere i et tøffere marked. Det er få forunt å vokse og levere i en slik situasjon. Vi har noe lavere utnyttelsesgrad i denne runden, men tallene viser styrken i forretningsmodellen vår. I tider som nå er det som regel verst for de med kortest erfaring, forklarer konsernsjef Save Asmervik, som ser muligheter fremover.
Robust forretningsmodell
— Vi har bak oss år med oppgangstider, kombinert med underskudd på tilgjengelig kompetanse i markedet til å løse viktige samfunnsoppdrag og bidra til forretningsutvikling og konkurransefortrinn.Tøffere tider åpner nye muligheter. Både på leverandør- og kundesiden ligger det noe i ordtaket “When the going gets tough, the tough gets going”, smiler konsernsjefen, og forklarer hva som gjør Webstep fleksibel og handlingsdyktig når vinden dreier.
Lastbalanserer på høyt nivå
— Webstep har en stor kundebase med god spredning mellom næringsliv og offentlig sektor. Systemutvikling er generisk, og ekspertkunnskap betyr kortere tid og vei til mål. Kunnskapen vår kan settes i arbeid over alt. Rundt dette har vi eksperter på brukergrensesnitt (UX), prosjektledelse, sikkerhet og kunstig intelligens. Det gir en unik pakke for løsninger og konkurransekraft, både konsulent for konsulent og som hele team eller konkrete prosjekter. Her er vi på hjemmebane. Vi kompromisser ikke på kompetansebygging, og vi har ekspertise, kapasitet og tilstedeværelse i mange markeder. Det gjør at vi kan lastbalansere på høyt nivå. Det forklarer fleksibiliteten vår og kundelojaliteten vi opplever, understreker Save Asmervik.
Jakter økt lønnsomhet
De siste kvartalene har Webstep vært klar på målet om økt lønnsomhet. I følge konsernsjefen skal dette sikres gjennom operasjonell effektivitet både på salgssiden og i leveransemodellen, der Webstep har gått fra individuelle salg av konsulenter til også å levere prosjekter og skreddersydde team. EBIT på 10% er et mål som står fast.
— Vi står stødig, vi evner å tilpasse oss, har en god kundebase, robust forretningsmodell og en sterk markedsposisjon gjennom svært dyktige medarbeidere. Det er vår oppgave å skape verdier for konsulentene våre, kundene og eierne. Det er en oppgave vi selvsagt tar på alvor, avslutter Save Asmervik.
Ønsker du komplett informasjonspakke om Q2?
Rappport, presentasjon og børsmelding finner du i nyhetsfeeden nederst på investorsidene våre eller på samlesiden for rapporter.
Der får du også tilgang til dagens Webcast (fra 23.8 klokken 09:00).
Ønsker du e-postvarslinger fra Webstep?
om børsmeldinger og børsrelatert nyhetsinformasjon?
Registrer epost-adressen din nederst her
Relatert / Kontaktpersoner
Vedlagte filer