Pål Hagen
Pål er utdannet Master of Science i Datateknikk ved NTNU. Han har mer enn 25 års erfaring med systemutvikling av komplekse løsninger med fokus på visualisering. Pål har erfaring fra visualisering av mekaniske konstruksjoner med visning av styrkeberegninger knyttet til blant annet bilindustri, skipsindustri, plattformer og vindmøller. Han har også erfaring med visualisering av reservoarmodeller og seismikkdata. I tillegg har han jobbet med visualisering i 3D i form av syns-funksjon for industrielle roboter. Pål har erfaring med 3D-visualisering utviklet ved hjelp av C++, OpenGL og Qt samt utvikling av applikasjoner for PC, HoloLens og iPad ved bruk av Unity, samt applikasjoner for PC og Meta Quest ved bruk av Unreal Engine. Han har også erfaring med 3D-visualisering med JavaScript.
I sitt nåværende prosjekt jobber han med 3D-visualisering av båtmodeller. Løsningen er basert på Unreal Engine 5.x. og kan kjøres på PC eller vises som Virtual Reality (VR) ved hjelp av for eksempel Meta Quest. De digitale modellene framstår som en tilnærmet komplett virtuell representasjon av de virkelige båtene. Verktøyet han har utviklet kan benyttes i alle faser fra design, bygging, salg, opplæring, til inspeksjon (service, reparasjon og vedlikehold). Det legger til rette for å kunne etablere en digital tvilling av båten, beriket med live data om den enkelte båt sine fysiske attributter under virkelig bruk. Disse dataene hentes fra en datalake som inneholder en stor mengde akkumulert både historiske og live data og brukes til å optimalisere drifts-, vedlikeholds- og sikkerhetsstyring.
Pål er også ekstern sensor i faget «TPG4162 – 3D visualisering av petroleumsdata» ved NTNU.