Tredjekvartal i Webstep: Tøffe tider - store avtaler
Oslo 9. november 2023: Webstep legger bak seg et innholdsrikt kvartal, preget av tøffe tider og lengre salgssykluser i Norge og Sverige, men også solide oppturer med styrket storkundefokus og landing av flere store avtaler.
Webstep leverer omsetningsvekst på 9% sammenliknet med andre kvartal i fjor, og landet på MNOK 211. EBIT endte på 2,3 millioner.
Børsmelding, rapport og presentasjon finner du her
– Inntekstveksten speiler noe lavere etterspørsel, spesielt i Sverige, forklarer Webstep-CFO Ida Amalie Oma, som også peker på noe tregere marked, ekstra kostnader ved ledighet og den ekstraordinære arbeidsgiveravgiften som delforklaring av tallene.
– Risikoen for lavere utnyttelsesgrad blant konsulentene våre har vært høyere enn vi er vant til, men vi er opptatt av at alt vi gjør i møte med en mer utfordrende markedssituasjon i minst mulig grad skal gå ut over konsulentene våre og opplevelsen av Webstep som arbeidsplass. Vi fortsetter selvfølgelig å investere i våre ansatte, understreker Webstep-CEO, Save Asmervik. Samtidig melder Webstep-lederen at det nå gjøres grep som skal senke kostnadene og få opp lønnsomheten i selskapet. Tiltakene ventes å få virkning fra 2024.
Landet flere store rammeavtaler
Asmervik melder også at det har vært jobbet godt i Webstep gjennom tredjekvartal og inn i det fjerde. Tre store rammeavtaler først med Posten Bring, UDI og Politiets IT-tjeneste er synlige bevis på det. – Vi har lange tradisjoner for å levere konsulenter kundene våre ikke klarer seg uten, smiler han.
Kunstig intelligens mapper kompetanse til kundebehov
I tøffe tider er godt salgsarbeid helt vesentlig. En ny og egenutviklet AI-løsning knytter Webstep-konsulentenes kompetanse mot konkrete kundebehov. Systemet har blitt et tidsbesparende verktøy i salgsarbeidet vårt, et verktøy som raskt tilgjengeliggjør kraften i kunnskap, forteller Asmervik.
– Det er imponerende å se hvilken bredde og dybde konsulentene våre står for. I tillegg viser det i praksis hvordan vi kan bestykke oppdrag som tar i bruk kunstig intelligens i forretningsprosesser. Kombinasjonen vår av systemutviklere, analytikere, data scientists og eksperter på brukeropplevelse er en vinnerkombinasjon på dette feltet, avslutter ham.