Rekordomsetning for Webstep i første kvartal
Konsulentselskapet Webstep økte omsetningen med 5,5 prosent i årets første kvartal sammenlignet med tilsvarende periode i fjor og rapporterer driftsinntekter på 184,4 millioner kroner. Nå skal rekrutteringsarbeidet trappes opp for å møte den høye etterspørselen og sikre fremtidig vekstkapasitet.
– Vi er så heldige å ha kunder som stadig ønsker flere tjenester, derfor ønsker vi oss enda flere dyktige medarbeidere innen de områdene vi er sterkest; digitalisering, skytjenester og systemintegrasjon, sier Arne Norheim som siden 2. mai har vært Websteps administrerende direktør. Han kom fra stillingen som leder av IBM Norge.
Attraktiv arbeidsplass
Webstep er anerkjent som en attraktiv arbeidsplass og ble nylig kåret til den nest beste arbeidsplassen i sin kategori i den årlige «Great Place to Work»-undersøkelsen. Det er flere faktorer som bidrar til den høye trivselen, blant annet at konsulentene engasjeres i interessante oppdrag innenfor de nyeste teknologiske trendene som tingenes internett, dataanalyse og maskinlæring. En annen viktig kilde til trivsel er at kunnskapsdeling og kompetansebygging står sentralt i Webstep-kulturen. Kompetansebyggingen styrker både det interne engasjementet og kundetilbudet ved alle Websteps kontorer.
– Etter tre uker i selskapet har jeg fortsatt mye å sette meg inn i, men én ting det er lett å slå fast er at Webstep er et flott selskap med spennende utviklingsmuligheter. Anerkjennelsen som en attraktiv arbeidsplass er et godt utgangspunkt for hovedprioriteten fremover – å trappe opp arbeidet med å beholde og rekruttere dyktige teknologimedarbeidere, sier Norheim.
Webstep oppnådde et driftsresultat (EBITDA) på 22,3 millioner kroner i første kvartal. Det er 6,6 prosent lavere enn i samme kvartal i fjor. Hovedårsaken til nedgangen er kostnader knyttet til rekruttering av ny CEO og økt bruk av underleverandører for å dekke den høye etterspørselen fra kundene. Driftsmarginen (EBITDA) endte på 12,1 prosent, ned fra 13,7 prosent i første kvartal 2018.
Rekruttering er hovedprioritet
Med dagens store behov for IT-tjenester i Norden, er Webstep godt posisjonert til å ta del i veksten markedet. Selskapet har en sterk markedsposisjon, solid kundeportefølje og god økonomi. Etterspørselen etter Websteps eksperttjenester er høy, og timeprisene øker. Likevel vil vekstkapasiteten de kommende kvartaler bli utfordret av en allerede høy kapasitetsutnyttelse samtidig som det er et sterkt press i rekrutteringsmarkedet, og rekrutteringsinnsatsen vil bli trappet ytterligere opp. De samlede inntektene i første halvår 2019 ventes å bli omtrent på nivå med samme periode i fjor.
– Tross begrenset vekstkapasitet på kort sikt skal det ikke være tvil om at vårt overordnede og langsiktige mål ligger fast. Vi ønsker å overgå markedet både i veksttakt og lønnsomhet, sier Norheim.
Ytterligere tiltak for å øke vekstkapasiteten vil bli gjennomført, herunder videre satsing på nye lokasjoner, søk etter oppkjøpskandidater som passer inn i Webstep sin strategi, samt styrke partnerskapene med verdensledende teknologiplattformer for ytterligere å øke relevansen som arbeidsgiver og tjenesteleverandør.
For mer informasjon, se børsmelding.
Relatert / Kontaktpersoner
Vedlagte filer