Designfrokost i Stavanger: Utveksler erfaring og kunnskap over ferskpressa jus og varme rundstykker
Hva er egentlig design? Hvordan selger vi design? Hva skal til for å få gjennomslag for design i organisasjoner? Jobber du i bransjen eller er nysgjerrig på UX og design i din bedrift? Sjekk ut Designfrokost i Stavanger!
– Skal vi lykkes med design må vi lære av hverandre og utvide måten verden ses på. Gjennom frokostene kan vi fortelle hva vi mener design er og vise bredden av det som lages. Her er en god blanding av å lære av hverandre og å kanskje få en god diskusjon på hvordan man gjør ting og løser utfordringer man møter i hverdagen, sier Ola Njå Bertelsen, designer i Webstep.
Det er ikke enkelt å bli enige om hva som ligger i design, få en felles forståelse avhvordan digitalisering, innovasjon og forretningsutvikling henger sammen og at design ofte er en suksessfaktor i prosjektene som lykkes.
– I dag er det overlapp mellom ulike titler, som forretningsutviklere, prosjektledere og utviklere. Design og fokus på sluttbruker er viktig uansett hvilken tittel man har. Fagets utvikling og vekst henger tett sammen med teknologiutvikling og digitalisering av alt som skjer rundt oss, i samfunnet og industrien. Hele poenget som designer er å lage produkter som sluttbrukeren vil bruke.
Han mener at det har manglet et sted for designere å møtes, et sted som skal bære frukter i form av kunnskap og utveksling av erfaring – som ikke ses på som en salgsarena.
– Vi har lykkes med at det har blitt en arena for fagfolk, sier han.
Lærer av konkurrentene
Erling Håmsø, designer i Okse, er et kjent fjes på frokostene. Han er ikke bare fornøyd med maten og kaffen på Ostehuset, men også det faglige og drøsen før og etter.
– Det er et viktig initiativ. Vi trenger å sette design i fokus og snakke om hva vi gjør. Det er definitivt mangel på slike arenaer. På frokostene får folk et bredere perspektiv på det som skjer i regionen vår innen design, som er utrolig interessant og nyttig. Som designere får vi muligheten til å definere hva design er og lære nye måter for hvordan vi løser utfordringer, sier Håmsø.
Det er god dynamikk på frokostmøtene. Folk er ivrige etter å utveksle erfaringer og praten rundt bordene både før og etter foredragene går lett. Her treffer han gamle og nye kjente han vanligvis ikke treffer og får strukturerte, faglige samtaler. Han anbefaler å komme tidlig og bli igjen etterpå for å slå av en prat med de andre deltakerne. At man er samlet i et rom med konkurrentene sine, merkes det ikke noe til, mener Håmsø.
– Jeg liker å sammenligne med fotballen: Spiller man kamp konkurrerer lagene mot hverandre, men utenfor kampen kan man være kompiser og samarbeide om å løfte fotballen som sport opp og frem. Som designere konkurrer vi om oppdrag og folk, men vi kan være kompiser og samarbeide om å løfte design som fag opp og frem. For eksempel med tiltak som designfrokosten! sier han.
På vårens siste frokost var foredragsholderen Per Ivar Selvaag, Head of Design i Equinor. Sammen med deltakerne laga han en suksessoppskrift på samarbeidet mellom kunde og leverandør:
- 30 gr. Tillit
- 25 gr. Forståelse
- 10 gr. Kjemi
- 10 gr. Transparens
- 8 gr. Delt felles mål
- 7 gr. Disiplin
- 5 gr. Passe stort budsjett
- 5 gr. Felles eierskap
Legges opp til diskusjon
Den første designfrokosten var i mars 2018, og siden da har Webstep samlet kollegaer, konkurrenter og kunder til frokost og faglig diskusjon omtrent en gang i måneden. Designer i Webstep, Nadine Ramsberg, er ansvarlig for frokostene. Også hun ønsker at folk benytter muligheten til å løfte blikket og å lære av hverandre.
– Som designer jobber man ofte alene og det kan kanskje til tider være utfordrende å få gjennomslag for sine ideer. Da er det godt å snakke med noen som er i samme situasjon for å utveksle erfaringer, mener Ramsberg.
Hun bruker mye tid på å finne dyktige mennesker som kan fortelle om erfaringer rundt interessante og aktuelle problemstillinger.
– Når Equinor ansetter en Head of Design er han en selvsagt foredragsholder. Til høsten ønsker vi blant annet å fokusere på designeres makt til å påvirke, ansvaret vi har og etikken i det, sier Ramsberg.
Designeren er godt fornøyd med takhøyden for diskusjon og samtalene som utspiller seg. Hun håper flere tar turen på de kommende frokostene. Selv synes hun at det kjekkeste med frokostene er å høre hvordan andre har løst utfordringer som alle møter på i hverdagen som designere.
– Vi legger opp til diskusjon for å utveksle erfaringer og kunnskap.
Slik håper vi at Designfrokost bidrar til å styrke fagmiljøet i byen og skape en felles forståelse for hva god design er – på tvers av fagfolk og kunder, avslutter hun.
Besøk Designfrokost på Meetup.