BrukeropplevelseUX

Gode brukeropplevelser oppstår i skjæringspunktet mellom brukerbehov, forretning og teknologi – gjennom en kreativ og strukturert tilnærming.

Å skape gode brukeropplevelser handler ikke om én konkret metodikk, men omfatter flere ulike fagdisipliner med hver sin verktøykasse. Fagdisiplinene blir brukt til å løse utfordringer eller behov på forskjellige nivåer, fra et overordnet systemnivå og ned til detaljer i interaksjonen med brukere. 

Design hjelper med å ta de riktige valgene tidligst mulig, slik at vi kan jobbe mot riktig mål – på riktig måte.

Her er noen av metodene vi anvender

Innsikt

Gjennom innsiktsarbeidet samler vi viktig kunnskap om målgrupper, motivasjon og behov. Hvilke tjenester, funksjonalitet og innhold er relevant for brukerne?

Tilnærming

For å forstå brukerne og hva de trenger, bruker vi både kvalitative og kvantitative metoder: vi starter gjerne bredt med målgruppekartlegging, dybdeintervjuer, observasjon og konkurrentanalyse, før vi studerer detaljer gjennom spørreundersøkelser og webanalyse.

Leveranse

Resultatet av et innsiktsarbeid kan leveres i form av målgruppeanalyse, innholdsanalyse, kravspesifikasjon eller konseptskisser.

Idé og konsept

I konseptfasen sikrer vi at det potensielle prosjektet dekker definerte behov og vurderer kost opp mot nytte. Sammen med kunden utreder vi alternative konsepter og velger det beste.

Tilnærming

Med utgangspunkt i problemet som skal løses, utforsker vi mulige løsninger ved å utarbeide konsepter. For hvert konsept vurderer vi potensiell effekt, brukertester og kartlegger fortutsetninger for vellykket gjennomføring.

Sammen velger vi konseptet som hjelper oss å nå prosjektets mål.

Leveranse

Konseptbeskrivelse og -skisser med plan for gevinstrealisering.

Interaksjonsdesign

Hensikten med interaksjonsdesign er å skape gode brukeropplevelser for målgruppen. Løsningene skal tilpasses brukernes forutsetninger og erfaringer – ikke motsatt.

Tilnærming

Vi tar utgangspunkt i funn fra innsiktsfasen, prosjektets mål og tekniske muligheter og begrensninger. Vi kartlegger flyt og lager trådskisser, før vi brukertester og bygger videre til vi har et velfungerende interaksjonsdesign.

Leveranse

Vi oppsummerer funn gjort under brukertesting og ferdigstiller en interaktiv prototype på det utvalgte konseptet fra idéfasen.

Visuell design

Du får bare en sjanse til å gjøre et godt førsteinntrykk. Våre design er attraktive og enkle å bruke, samtidig som de underbygger målene for løsningen.

Tilnærming

Det visuelle inntrykket skal skape tillit og formidle profesjonalitet. Det utarbeides basert på målgruppen for løsningen og kundens eksisterende merkevare. Underveis tester vi brukernes reaksjoner og hvordan de opplever designet.

Leveranse

Designfiler og illustrasjoner, style guide, komponentbibliotek og designsystem – alt etter hva kunden trenger.

Måling

Datadrevet utvikling øker sjansen for å treffe – både med løsningen og kommunikasjonen. For å kunne måle suksess, definerer vi måltall og målsetninger i forkant. Slik kan vi måle, sammenlikne og forbedre løsningen gradvis over tid.

Tilnærming

Vi samler eksisterende data som vi analyserer og visualiserer for enklere formidling. Så setter vi realistiske mål og måltall.

Leveranse

Vi setter opp en målestrategi med måltall sammen med kunden. Deretter leverer vi jevnlige datarapporter med ekspertråd og anbefalinger.

Produktledelse

En god teknisk løsning skaper ingen verdi hvis ingen bruker den. Vi hjelper med å bygge riktige produkter sammen med kunder – og vi sørger for at de også brukes riktig. Med vår kompetanse på produktledelse sikrer vi at løsningene dine får ønsket effekt i organisasjonen.

Tilnærming

Som teknologihus med sterk designkompetanse setter vi brukeropplevelse og forretningsverdi i førersetet. Vi kombinerer teknologi og innsiktsdrevet design for å utvikle produkter som ikke bare fungerer – men engasjerer. Gjennom tett samarbeid mellom produktledere, utviklere og designere sørger vi for at løsningen formes av reelle behov i dialog med brukerne. 

Leveranse

Design er ikke bare et sluttresultat – det er en integrert del av hele produktreisen, fra innsiktsarbeid til kontinuerlig forbedring. Slik sikrer vi at produktet treffer både målgruppen og målene.

Kontaktpersoner

  • Joar Krohn

    CCO

    Joar Krohn

    joar.krohn@webstep.no

    +47 992 74 777