Brukeropplevelse (UX)
Gode brukeropplevelser er helt avgjørende for å lykkes med digitale løsninger. Derfor har Webstep bygget opp et solid UX- og designteam. Her er noen av metodene vi anvender:
Innsikt
Gjennom innsiktsarbeidet samler vi viktig kunnskap om målgrupper, motivasjon og behov. Hvilke tjenester, funksjonalitet og innhold er relevant for brukerne?
Tilnærming
For å forstå brukerne og hva de trenger, bruker vi både kvalitative og kvantitative metoder: vi starter gjerne bredt med målgruppekartlegging, dybdeintervjuer, observasjon og konkurrentanalyse, før vi studerer detaljer gjennom spørreundersøkelser og webanalyse.
Leveranse
Resultatet av et innsiktsarbeid kan leveres i form av målgruppeanalyse, innholdsanalyse, kravspesifikasjon eller konseptskisser.
Verktøy
- Intervjuer
- Observasjon
- Tematisk analyse
- Hotjar
- Google Analytics
Idé og konsept
I konseptfasen sikrer vi at det potensielle prosjektet dekker definerte behov og vurderer kost opp mot nytte. Sammen med kunden utreder vi alternative konsepter og velger det beste.
Tilnærming
Med utgangspunkt i problemet som skal løses, utforsker vi mulige løsninger ved å utarbeide konsepter. For hvert konsept vurderer vi potensiell effekt, brukertester og kartlegger forutsetninger for vellykket gjennomføring. Sammen velger vi konseptet som hjelper oss å nå prosjektets mål.
Leveranse
Konseptbeskrivelse og -skisser med plan for gevinstrealisering.
Verktøy
- Google Design Sprint
- Difis Prosjektveiviser
- Konseptskisser
- Brukertesting
- Effektkartlegging
Interaksjonsdesign
Hensikten med interaksjonsdesign er å skape gode brukeropplevelser for målgruppen. Løsningene skal tilpasses brukernes forutsetninger og erfaringer – ikke motsatt.
Tilnærming
Vi tar utgangspunkt i funn fra innsiktsfasen, prosjektets mål og tekniske muligheter og begrensninger. Vi kartlegger flyt og lager trådskisser, før vi brukertester og bygger videre til vi har et velfungerende interaksjonsdesign.
Leveranse
Vi oppsummerer funn gjort under brukertesting og ferdigstiller en interaktiv prototype på det utvalgte konseptet fra idéfasen.
Verktøy
- Figma
- Adobe XD
- Universell utforming
Visuell design
Du får bare en sjanse til å gjøre et godt førsteinntrykk. Våre design er attraktive og enkle å bruke, samtidig som de underbygger målene for løsningen.
Tilnærming
Det visuelle inntrykket skal skape tillit og formidle profesjonalitet. Det utarbeides basert på målgruppen for løsningen og kundens eksisterende merkevare. Underveis tester vi brukernes reaksjoner og hvordan de opplever designet.
Leveranse
Designfiler og illustrasjoner, style guide, komponentbibliotek og designsystem – alt etter hva kunden trenger.
Verktøy
- Photoshop
- Adobe XD
- InVision
Måling
Datadrevet utvikling øker sjansen for å treffe – både med løsningen og kommunikasjonen. For å kunne måle suksess, definerer vi måltall og målsetninger i forkant. Slik kan vi måle, sammenlikne og forbedre løsningen gradvis over tid.
Tilnærming
Vi samler eksisterende data som vi analyserer og visualiserer for enklere formidling. Så setter vi realistiske mål og måltall.
Leveranse
Vi setter opp en målestrategi med måltall sammen med kunden. Deretter leverer vi jevnlige datarapporter med ekspertråd og anbefalinger.
Verktøy
- Google Analytics
- Hotjar
- Google Search Console
Adopsjon
En briljant teknisk løsning skaper ingen verdi hvis ingen bruker den. Sammen med kunden legger vi til rette for nye måter å jobbe på, sikrer at løsningen tas i bruk – og at den tas i bruk på riktig måte.
Tilnærming
Vi guider mennesker og organisasjon gjennom endringsreisen ved hjelp av systematiske møteserier og trening av superbrukere, sponsorer og ledere. Flere av designerne våre har høy kompetanse på strategi og metodikk knyttet til endringsprosesser, blant annet gjennom sertifisering i det internasjonalt anerkjente rammeverket Prosci.
Leveranse
Vi leverer blant annet interessentanalyser, ADKAR-profiler, og strategi for adopsjon, kommunikasjon og implementering. Vi har bred erfaring fra å utvikle målrettet innhold til nettsider og samhandlingsløsninger, opplæringskonsepter, kurs, e-læring og annen brukerstøtte.
Verktøy
- Office 365
- Camtasia
- Moodle
- TalentLMS
UX i Webstep
-
16Antall spesialister på brukeropplevelse (UX)
-
30Antall sertifiseringer i design og UX hos NNgroup
-
300Antall kunder, gjennomsnitt per år
-
6Antall avdelinger i Norge og Sverige som tilbyr UX
Kontaktpersoner
Spør oss om
- Innsiktsarbeid
- Research
- Idé- og konseptutvikling
- Målgruppeanalyse
- Informasjonsarkitektur
- Interaksjonsdesign
- Visuelt design
- Prototyping
- Brukertesting
- Universell utforming
- Tjenestedesign
- Kundereiser
- Søkemotoroptimalisering (SEO)
- Strategi
- Måling og analyse
- Kjernemodellen
- Trådskisser
- Designmanual
- Designsystem
- Innholdsutvikling
- Opplæring
- Adopsjon
- Endringsledelse
- Utrulling
- Onboarding
- Interessentanalyse
- Kommunikasjon